رنگرزی خانگی

رنگرزی فرش در خانه چگونه است؟

روش رنگرزی فرش در خانه

رنگرزی فرش در خانه می تواند به صورت های مختلف شیمیایی ، سنتی و … انجام شود ، شاید معنی درست و دقیقی از رنگرزی در ذهن خود نداشته باشید به همین دلیل قصد داریم در ابتدا توضیحی از رنگرزی داشته و سپس به روش آن رسیدگی نماییم. رنگرزی به عملی گفته می شود که طی آن وسیله ی مورد نظر مانند فرش ، لباس و … در اثر رنگ های مختلف رنگرزی که در بازار ها موجود هستند رنگ می گیرد.

اگر قصد دارید فرشتان را رنگ کنید می توانید آن را به قالیشویی های مختلف نزدیک منزلتان ببرید اما بهتر است بدانید که رنگرزی فرش در خانه روش مناسب تری می باشد چرا که در این شرایط هم تمام حواستان به فرشتان می باشد و هم رنگرزی فرش در خانه هزینه ی کمتری در بردارد. برای رنگرزی فرش در خانه روش های متنوعی وجود دارد برای مثال هم می توانید این کار را از طریق رنگ ها و روش های شیمیایی انجام داده و فرشتان را رنگ کنید و هم می توانید این کار را به روش سنتی انجام دهید البته فراموش نشود که رنگرزی گیاهی نیز برای رنگ کردن فرش ها وجود دارد اما اگر قصد دارید این عمل را در منزل و خودتان به تنهایی انجام دهید پیشنهاد ما به شما استفاده از روش سنتی می باشد.

فروشگاه اینترنتی قالی باز 

رنگرزی فرش در خانه به روش سنتی

رنگرزی فرش در خانه به روش سنتی از جمله ساده ترین و قدیمی ترین روش ها است که بسیار کار آمد می باشد ، در ابتدا به مطالعه وسایل مورد نیاز برای رنگرزی فرش در خانه به روش سنتی را پرداخته و آن ها را تهیه کنید و سپس دست به کار شوید.

لوازم مورد نیاز برای رنگ کردن فرش در خانه به روش سنتی

  • مکانی که عملیات رنگرزی در آن انجام می شود حتما باید در مقابل حرارت مقاوم بوده و ضد زنگ باشد
  • ترمومتر
  • ترازو
  • همزن
  • ظرف شیشه ای مثل بشر
  • نمک فلزی مانند زاج سبز ، دی کرومات سدیم و …
  • مواد قلیایی همچون آمونیاک و ….
  • اسید هایی مثل اسید سیتریک و …
  • آب که باید شرایط مناسب و ایده آل را داشته باشد

مراحل رنگرزی فرش در خانه به روش سنتی

برای رنگرزی فرش در خانه ابتدا مراحلی که باید انجام شود را به ترتیب نام برده و سپس به توضیح و نحوه ی انجام هرکدام می پردازیم : ۱- خیس کردن کلاف مرحله ی اول رنگرزی فرش در خانه می باشد ۲- پس از آن دندانه کردن پشم باید صورت گیرد ۳- و در نهایت رنگرزی را آغاز می کنیم

۱- خیس کردن کلاف :

برای رنگرزی فرش در خانه پیش از هرچیز کلافی که از جنس ابریشم و یا پشم می باشد را یا در پاتیل و یا در حمام آب گرم به مدت یک و نیم الی دو ساعت خیس کرده و پس از آن آب اضافی کلاف را گرفته و با مقداری پاک کننده و آب شست و شو می دهند (برای شست و شو دمای آب باید ۳۰ الی ۳۵ درجه باشد) و برای باری دیگر دوباره آن را شسته و آبگیری می کنند تا کاملا خشک شود.

۲- دندانه کردن پشم :

برای این کار ظرف حمام را پس از آنکه گرم کردند مقداری آب ریخته و هنگامی که دما به ۷۰ درجه سانتی گراد رسید دندانه را اضافه می کنند ، پس از گذشت سی دقیقه کلافی را که قبلا شست شو داده اند داخل حمام که دمایش به ۸۰ درجه سانتی گراد رسیده است برده و اجازه می دهند تا حدود شصت دقیقه در آنجا بماند.

۳- رنگرزی :

اکنون نوبت رنگرزی رسیده است ، در رنگرزی فرش در خانه این گونه عمل می کنند که ابتدا حمام رنگ را آماده می کنند و هنگامی که دمای حمام به جوش می رسد کلاف ها را حدود یک ساعت در رنگ می جوشانند و در طی این یک ساعت هر چند دقیقه یک مرتبه با کمک چوبی کلاف ها را غوطه ور در رنگ می کنند. در نهایت پس از گذشت یک ساعت عملیات جوشاندن را کنار گذاشته و صبر می کنند که حمام رنگ دمای پیشین خود را از دست داده و سرد شود ، بعد از اینکه حمام سرد شد کلاف ها را خارج کرده و در ابتدا با آب گرم و سپس با آب معتدل و خنک شست شو داده و در نهایت در مجاورت هوای خشک قرار می دهند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش